Guidance and Counseling Strategies to Overcome Game Addiction in Students as an Effort to Support Social Change

Penulis

  • Salsabila Nasution Universitas Negeri Padang
  • Firman Universitas Negeri Padang
  • Neviyarni s Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.58432/mahir.v3i3.1208

Kata Kunci:

Teenagers, Guidance and Counseling, Teachers, Game Addiction

Abstrak

Game addiction among Indonesian students are increasing increase and cause impact significant to performance academics, mental health, and interactions social. Research This aiming for explore role Guidance and Counseling (BK) in handle game addiction in students, as well as identify strategies that can applied for reduce problem this. Based on the data obtained from the Padang City Education Office, around 25% of students at the elementary school level school intermediate first and top experience game addiction with duration more from four hours per day, which is related with decline performance academic, disturbance sleep, and improvement anxiety. Research This use approach qualitative with studies literature for analyze the role of BK in give intervention through various strategies, such as counseling. Findings show that interventions involving​ assessment beginning, approach based on motivation, and support social from parents and schools​ can help student overcome game addiction and increase quality life they. Research this also emphasizes importance involvement together between BK, parents, and school in create supportive environment​ change positive on students. It is hoped that the results study This can give outlook for practitioner education in design a more program effective for overcome game addiction among student.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Achsani, M. R. Y. (2023). Hubungan Kecemasan Dengan Kecanduan Game Online Pada Remaja Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Adiningtiyas, S. W. (2017). Peran Guru Dalam Mengatasi Kecanduan Game Online. Kopasta: Journal Of The Counseling Guidance Study Program, 4(1).

Amirudin, A., Sundari, R. S., & Saputra, H. J. (2023). Analisis Pengaruh Game Online Terhadap Motivasi Belajar Anak Di Sdn Gayamsari 02 Semarang. Jurnal Wawasan Pendidikan, 3(1), 419–426.

Azis, A. A., & Hidayat, S. (2022). Pengaruh Game Online Free Fire Terhadap Karakter Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 271–280.

Cahyana, C., Rohaeti, E. E., & Suherman, M. M. (2020). Gambaran Siswa Sekolah Menengah Pertama Yang Mengalami Kecanduan Game Online. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(2), 40–45.

Canu, Z., & Hayati, R. (2022). Gambaran Fokus Belajar Dan Prestasi Akademik Siswa Sekolah Dasar Dan Sekolah Menengah Pertama Akibat Aplikasi Game Online. Al-Kaaffah: Jurnal Konseling Integratif-Interkonektif, 1(2).

Daulay, N., Azzura, A., Mefa, F. Al, Rotonga, L., & Hasana, M. (2023). As- Syar ’ I : Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga Urgensi Sarana Dan Prasarana Bimbingan Konseling Di Yayasan As- Syar ’ I : Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga. 5, 971–984. Https://Doi.Org/10.47476/Assyari.V5i3.3659

Diana, M. A. P., & Inggarsari, Y. (2022). Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Afeksi: Jurnal Psikologi, 1(2), 315–325.

Hadisaputra, H., Nur, A. A., & Sulfiana, S. (2022). Fenomena Kecanduan Game Online Di Kalangan Remaja Pedesaan (Studi Kasus Dua Desa Di Sulawesi Selatan). Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(02), 391–402.

Handayani, T. (2017). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Manajemen Diri Untuk Mengurangikecanduan Game Online Peserta Didik Kelas Viii Smp Negeri 11 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Iain Raden Intan Lampung.

Hasibuan, H., & Khairuddin, K. (2024). Kolaborasi Yang Dilakukan Guru Bimbingan Konseling Dengan Orang Tua Melalui Komunikasi Dan Diskusi. Research And Development Journal Of Education, 10(2), 1329–1338.

Hidayat, A. N., Islam, A. M. S., Sopandi, S., & Ulfah, U. (2024). Peran Guru Pembimbing Dalam Mengatasi Siswa Yang Kecanduan Game Online Di Madrasah Tsanawiyah Yapida Tambi Kabupaten Indramayu. Jurnal Tahsinia, 5(1), 115–125.

Ihtirom, M. D. (2022). Dampak Game Online Terhadap Komunikasi Interpersonal Pada Komunitas Remaja Pecandu Mobile Legend Di Game House Barurambat Timur. Institut Agama Islam Negeri Madura.

Irene, N. (2023). Pelaksanaan Layanan Konseling Kelompok Teknik Self Management Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Peserta Didik Di Smp Negeri 1bandar Sribhawono Lampung Timur. Uin Raden Intan Lampung.

Kamaruddin, I., Leuwol, F. S., Putra, R. P., Aina, M., Suwarma, D. M., & Zulfikhar, R. (2023). Dampak Penggunaan Gadget Pada Kesehatan Mental Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah. Journal On Education, 6(1), 307–316.

Kurnia, I., Putra, F. K., Rahayu, P. P., Sugiarti, R., & Suhariadi, F. (2023). Interaksi Sosial Pecandu Game Online: Studi Kasus Siswa Sma Di Kabupaten Pemalang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 24547–24551.

Lumongga, D. R. N. (2017). Konseling Kelompok. Kencana.

Masfiah, S., & Putri, R. V. (2019). Gambaran Motivasi Belajar Siswa Yang Kecanduan Game Online. Fokus: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(1), 1–8.

Nasution, S., Hariko, R., & Karneli, Y. (2023). Techniques For Effective Communication. 6(2), 81–89.

Nasution, S., Asyraf, M., & Che, B. (2023). Management Of Home Visits In The Implementation Of Counseling Support Activities In High Schools In Indonesia. 9(4), 1537–1544.

Nasution, S., Jamaris, J., Solfema, S., & Almizri, W. (2023). The Role Of Guidance And Counseling Teachers In Preparing Students For The Society 5.0 Era. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 7(2), 143–150.

Netrawati, N. (2022). The Appropriateness Of Cognitive Behavior Therapy To Reduce Adolescent’s Social Media Addiction. Jurnal Neo Konseling, 4(3), 31–38.

Netrawati, N., Karneli, Y., Firman, F., & Syukur, Y. (2019). Anaysis Of Delinquency Behavior In Adolescents And The Prevention By Using Cognitive Behavioral Therapy Counseling. 5th International Conference On Education And Technology (Icet 2019), 697–699.

Netrawati, N., Neviyarni, N., Syukur, Y., & Sukma, D. (2021). Analysis Of The Implementation Of Individual Counseling By Counseling Guidance Teachers With The Cbt Approach To Overcome Student Delinquency Problems In Schools. Jurnal Neo Konseling, 3(2), 179–183.

Niswah, Z., Naqiya, C., Dewi, S. P. R., & Kibtyah, M. (2023). Dampak Kecanduan Game Online Terhadap Kesehatan Mental Remaja Dan Penanganannya Dalam Konseling Islam. Counseling As Syamil: Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 25–38.

Novrialdy, E., & Atyarizal, R. (2019). Online Game Addiction In Adolescent: What Should School Counselor Do? Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 7(3), 97–103.

Nur, A., & Wijanarko, D. (2024). Analisis Hubungan Antara Kesehatan Mental Dan Penggunaan Gadget Di Kalangan Remaja. Medic Nutricia: Jurnal Ilmu Kesehatan, 9(1), 71–80.

Nuviani, N. R. D. (2023). Efektifitas Konseling Pastoral Melalui Pendekatan Cognitive Behavior Therapy Terhadap Remaja Yang Kecanduan Game Online. Institut Agama Kristen Negeri (Iakn) Toraja.

Nyoman, A. A., Kurniawan, R., Sari, A. P., & ... (2024). Pengaruh Latihan Renang Terhadap Pengembangan Keterampilan Motorik Anak: Systematic Literature Review. … Pendidikan, 8(2), 114–122.

Padli, P., Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., & Candra, O. (2024). The Influence Of Environment And Social Interaction On The Formation Of Athlete Character: A Descriptive Study. Revista Iberoamericana De Psicología Del Ejercicio Y El Deporte, 19(4), 430–434.

Prasetiawan, H. (2016). Konseling Teman Sebaya (Peer Counseling) Untuk Mereduksi Kecanduan Game Online. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 1–13.

Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., & Candra, O. (2024). The Role Of Sports In Preventing And Overcoming Problems During The Transition Period Case Study Of Adolescents In Indonesia: Descriptive Study. Social Science And Humanities Journal (Sshj), 8(07), 4477–4489.

Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., & Sipayung, A. Y. (2024). The Role Of Multimedia In The Process Physical Education Learning: Study Literature. Journal Sport Science Indonesia, 3(3), 493–504.

Pujawati, I. (2021). Model Bimbingan Preventif Orang Tua Dalam Mencegah Adiksi Game Online Pada Remaja Di Desa Air Teluk Hessa Kecamatan Air Batu. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Putri, M. Y., Yuliana, Y., Yulastri, A., Erianti, Z., & Izzara, W. A. (2023). Artikel Review: Dampak Kecanduan Bermain Game Terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Psikologi Dan Konseling West Science, 1(05), 291–303.

Rasimin, M. P., & Hamdi, M. (2021). Bimbingan Dan Konseling Kelompok. Bumi Aksara.

Ratnaningrum, E., Yusriana, S. P., Heriyadi, S. P. D., Koerniawati, M. P. T., Astutik, M. P. Y., Hartini, S. P. S., Antara, S. P. I. M., Satir, S. P., Sumartina, M. P. N. Y. N., & Laily, S. P. F. N. (2022). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Pendidikan Karakter. Penerbit P4i.

Rini, M. K., & Huriah, T. (2020). Prevalensi Dan Dampak Kecanduan Gadget Pada Remaja: Literature Review. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(1).

Rohimah, T., & Karneli, Y. (2024). Pendekatan Kelompok Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Untuk Siswa Strategi Dan Dampaknya. Esensi Pendidikan Inspiratif, 6(3).

Sadif, R. S., & Rasmi, R. (2023). Dampak Kecanduan Game Online Pada Remaja. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 5(1), 6122–6128.

Salimah, N., & Zukdi, I. (2020). Dampak Kecanduan Game Online Pada Peserta Didik Di Smp Negeri 12 Padang. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 6(2), 128–138.

Saputra, R. A. D. (2020). Interaksi Sosial Pada Remaja Kecanduan Game Online Di Desa Singosaren. Iain Ponorogo.

Sari, A. P., Bafirman, Rifki, M. S., Syafrianto, D., & Kurniawan, R. (2023). The Impact Of Maumere Gymnastics On Blood Pressure Reduction In Hypertensive Patients: A Promising Non-Pharmacological Intervention. Journal Sport Area, 8(3), 328–339. Https://Doi.Org/10.25299/Sportarea.2023.Vol8(3).11727

Selviani, I., Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., Candra, O., & Rizal, Y. (2024). Activities And Involvement In Sports Have A Significant Impact On Life: A Descriptive Analysis. International Journal Of Research And Innovation In Social Science, 8(8), 1926–1934.

Selviani, I., Sari, A. P., Okilanda, A., Kurniawan, R., & Ismaningsih, I. (2023). Pemberian Thumb Exercise Sebagai Upaya Pengurangan Nyeri Pada Kondisi De Qeurvain Syndrome. Wahana Dedikasi: Jurnal Pkm Ilmu Kependidikan, 6(2), 468–474.

Sidqi, R. A., Robbani, A. I., Agustin, A. Z., & Muttaqien, M. K. (2022). Sosialisasi Dampak Kecanduan Game Online Terhadap Kesehatan Pada Siswa Kelas 7-I Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 19 Sawangan. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Lppm Umj, 1(1).

Wahid, M., & Fauzan, A. (2021). Game Online Sebagai Pola Perilaku. Kinesik, 8(3), 275–283.

Wea, M. K. E., & Iswahyudi, D. (2019). Manfaat Buku Penghubung Dalam Membangun Karakter Disiplin Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Pendidikan, 3, 382–398.

Wiguna, R. I., Menap, H., Alandari, D. A., & Asmawariza, L. H. (2020). Hubungan Kecanduan Bermain Game Online Dengan Motivasi Belajar Pada Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Surya Muda, 2(1), 18–26.

Wijayanto, R. H. P. (2018). Hubungan Kecanduan Game Online Terhadap Kecemasan Akademik Siswa Kelas 2 Smp Negeri 1 Muntilan. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(7), 322–330.

Zebua, S. R. I. G. G. (2024). Hubungan Kesepian (Loneliness) Dengan Kecenderungan Kecanduan Internet Pada Mahasiswa Di Universitas Hkbp Nomensen Medan.

Zulaifah, Z. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Pada Peserta Didik Kelas Viii Di Smp Negeri 1 Semaka Kabupaten Tanggamus. Uin Raden Intan Lampung.

Unduhan

Diterbitkan

25-12-2024

Cara Mengutip

Nasution, S., Firman, & s, N. (2024). Guidance and Counseling Strategies to Overcome Game Addiction in Students as an Effort to Support Social Change. Mahir : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 358–364. https://doi.org/10.58432/mahir.v3i3.1208